M E V Z U A T B İ L G İ L E N D İ R M E S İ R K Ü L E R İ |
|
TARİH |
05.06.2021 |
SAYI |
2021 /41 |
KONU |
SOSYAL YARDIM ALINAN HANEDE BULUNAN KİŞİNİN ÇALIŞTIRILMASI HALİNDE VERİLECEK PRİM DESTEĞİNİN USUL VE ESASLARI AÇIKLANDI. |
SOSYAL YARDIM ALINAN HANEDE BULUNAN KİŞİNİN ÇALIŞTIRILMASI HALİNDE VERİLECEK PRİM
DESTEĞİNİN USUL VE ESASLARI AÇIKLANDI.
ÖZET
İşe giriş tarihinden önceki son bir yıl içerisinde nakdî düzenli sosyal yardımlardan en az
bir defa yararlanmış olanların ikamet ettiği hanede bulunan, yeşil kartlı diye adlandırılan
5510 sayılı Kanunun 60'ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt
bendi kapsamında olan, Türkiye İş Kurumu’na kayıtlı işsizler arasında olup 26/04/2016
tarihi ve sonrasında işe alınmış olan kişileri çalıştıran işverenlere;
Sigortalının işe başladığı tarihten itibaren bir yıl süreyle sigortalının prime esas kazanç alt
sınır üzerinden hesaplanan sigorta primi işveren hissesinin tamamı kadar destek
verilecektir.
SOSYAL YARDIM ALANLARIN ÇALIŞTIRILMASI HALİNDE VERİLEN PRİM
DESTEĞİNİN USUL VE ESASLARI:
3294 sayılı Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanununa Ek 5 inci maddesinde
düzenlenen ve ilgili mevzuat bölümünce usul ve esasları açıklanan prim desteğinden
yararlanma şartları, miktarı ve diğer usul ve esasları aşağıda açıklanmıştır.
1-Yararlanma şartları
1.1. Sigortalı yönünden yararlanma şartları;
a) İşe giriş tarihinden önceki son bir yıl içerisinde nakdî düzenli sosyal yardımlardan en az
bir defa yararlanmış olanların ikamet ettiği hanede bulunması gerekmektedir.
Sigortalının işe giriş tarihinden önceki son bir yıl içinde Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı
Teşvik Fonu Kurulu tarafından belirlenen şartlı eğitim yardımları, şartlı sağlık yardımları, eşi
vefat etmiş kadınlara yönelik yardımlar, muhtaç asker ailelerine yönelik yardımlar, muhtaç
asker çocuğu yardımları, öksüz, ve yetim yardımları ile Sosyal Yardımlaşma ve
Dayanışmayı Teşvik Fonu Kurulu tarafından belirlenecek diğer düzenli yardımlardan en az
bir defa yararlanmış olanların ikamet ettiği hanede bulunması gerekmektedir.
b) 5510 sayılı Kanunun 60'ıncı maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinin (1) numaralı alt
bendi kapsamında olmak gerekmektedir.
c) Türkiye İş Kurumu’na kayıtlı işsizler arasında olmak gerekmektedir.
d) 26/04/2016 tarihi ve sonrasında işe alınmış olmak gerekmektedir.
1.2. İşyeri Yönünden;
a) Özel sektör işverenine ait olması gerekmektedir.
İhale konusu iş üstlenen işyeri işverenleri, mahiyet kodu (1) veya (3) olarak tescil edilmiş
işyerleri ya da resmi nitelikte olduğu halde mahiyet kodu (2) veya (4) olarak tescil edilmiş
5335 sayılı Kanunun 30 uncu maddesinin ikinci fıkrası kapsamına giren kurum ve
kuruluşlara ait işyerleri bahse konu destekten yararlanamayacaktır.
b) Sigortalının işe alındığı yıldan bir önceki takvim yılında işyerinden SGK’ ya bildirilen aylık
prim ve hizmet belgelerinde/muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinde kayıtlı sigortalı
sayısının ortalamasına ilave olarak çalıştırılması gerekmektedir.
Ortalama sigortalı sayısı, sigortalının işe giriş tarihinden önceki takvim yılında işe alındığı
işyerinden SGK’ ya bildirilmiş olan toplam sigortalı sayısının, aynı dönem aralığında SGK’
ya bildirim yapılmış ay sayısına bölünmesi suretiyle bulunacaktır. Sigortalıların, ortalama
sigortalı sayısına ilave olarak çalıştırılıp çalıştırılmadığının tespiti sırasında, ortalama
sigortalı sayısının küsuratlı çıkması halinde, yarıma kadar kesirler dikkate alınmayacak,
yarım ve üzerinde olan kesirler ise tama iblağ edilecektir. Buna göre, ortalama sigortalı
sayısının küsurat kısmı 0,01 ila 0,49 arasında ise 0 (sıfır) olarak dikkate alınacak, 0,50 ila
0,99 arasında ise tama iblağ edilecektir.
Örnek 1: 3294 sayılı Kanunun Ek 5 inci maddesinde öngörülen şartlara sahip olan (B)
sigortalısının, (K) Limited Şirketine ait işyerinde 5/5/2017 tarihinde işe alındığı ve bahse
konu sigortalının işe alındığı yıldan bir önceki takvim yılında işyerinden SGK’ ya yapılan
bildirimlerin,
2016/Ocak ayında : 3
2016/Şubat ayında : 3
2016/Mart ayında : 2
2016/Nisan ayında : 2
2016/Mayıs ayında : 3
2016/Haziran ayında : 3
2016/Temmuz ayında : 3
2016/Ağustos ayında : 4
2016/Eylül ayında : 4
2016/Ekim ayında : 4
2016/Kasım ayında : 4
2016/Aralık ayında : 4
olduğu varsayıldığında,
Baz alınan takvim yılındaki toplam sigortalı sayısı:
3+3+2+2+3+3+3+4+4+4+4+4= 39
Ortalama sigortalı sayısı: 39 / 12 = 3,2 = 3 olacaktır.
Bu durumda, bahse konu sigortalıdan dolayı 3294 sayılı Kanunun Ek 5 inci maddesinde
öngörülen destekten (4) ve üzerinde sigortalının çalıştırıldığı aylarda yararlanılabilecektir.
c) Aylık prim ve hizmet belgelerinin/muhtasar ve prim hizmet beyannamelerinin yasal süresi
içinde SGK’ ya verilmesi gerekmektedir.
3294 sayılı Kanunun Ek 5 inci maddesinde yer alan sigorta primi desteğinden
yararlanılabilmesi için 03294 kanun numarası seçilmek suretiyle düzenlenmiş olan aylık prim
ve hizmet belgesinin/muhtasar ve prim hizmet beyannamesinin yasal süresi içinde SGK’ ya
verilmiş olması gerekmektedir. Bu destekten 2- 7- 12- 14- 19- 20- 21- 22- 23- 25- 28- 39-
41- 42-43-44-45-46-47-48-49-50-90-91-92 no.lu belge türlerinde yer alan sigortalılar için
yararlanılamayacaktır.
d) Tahakkuk eden sigorta primlerinin yasal süresi içinde ödenmesi gerekmektedir.
e) Yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi, idari para cezası ile
bunlara ilişkin gecikme cezası ve gecikme zammı borçlarının bulunmaması gerekmektedir.
f) Çalıştırdığı kişileri sigortalı olarak bildirmediği yönünde herhangi bir tespitin bulunmaması
gerekmektedir.
2- Sigorta Primi Desteğinden Yararlanma Süresi
3294 sayılı Kanunun Ek 5 inci maddesi kapsamına giren bir sigortalıdan dolayı sigortalının
işe başladığı tarihten itibaren bir yıl süreyle bu destekten yararlanılacaktır.
Örnek 2: Ek 5 inci maddede öngörülen şartlara sahip (A) sigortalısının, 23/7/2016 tarihinde
işe alındığı varsayıldığında, kanunda aranılan şartlar sağlanmak kaydıyla (A) sigortalısına
ilişkin sigorta primi işveren hissesinin tamamı 2016/Temmuz ila 2017/Haziran dönemleri
arasında ilgili Bakanlık tarafından karşılanacaktır.
Kapsama giren sigortalılardan dolayı destekten yararlanma süresi içinde;
⎯ İşyerinin yasal ödeme süresi geçmiş sigorta primi, işsizlik sigortası primi ve idari para
cezası borcunun bulunduğu veya aylık prim ve hizmet belgesinin yasal süresi dışında
verildiği aylardan dolayı,
⎯ Sigortalının ortalama sigortalı sayısına ilave olarak çalıştırılmadığı aylardan dolayı,
sigorta primi desteğinden yararlanılması mümkün bulunmadığı gibi, kanunda öngörülen
şartların yerine getirilmemesi ya da şartlar sağlandığı halde teşvikten yararlanılmamış olan
bu süreler için yararlanma süresinin uzatılması gibi bir durum da söz konusu olmayacaktır.
3- Sigorta Primlerinin Hazine ve Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Tarafından
Karşılanacak Kısmının Hesaplanması
3294 sayılı Kanunun Ek 5 inci maddesinde yer alan sigorta primi desteği kapsamında destek
kapsamına giren sigortalının prime esas kazanç alt sınır üzerinden hesaplanan sigorta primi
işveren hissesinin tamamı Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı tarafından karşılanacaktır.
3294 sayılı Kanunun Ek 5 inci maddesinde yer alan sigorta primi desteğinden, öncelikle
5510 sayılı Kanunun 81 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde öngörülen prime esas
kazanç üst sınıra kadar olan kazançlar üzerinden hesaplanacak malullük, yaşlılık ve ölüm
sigortası primlerinde beş (5) puanlık prim indirimi, ardından prime esas kazanç alt sınırına
kadar olan kazançlar üzerinden kalan işveren hissesine karşılık gelen tutarın toplamı kadar
yararlanılacaktır.
Örnek 3: (Y) Anonim Şirketinde 03/10/2017 tarihinde işe alınan ve 3294 sayılı Kanunun Ek
5 inci maddesi kapsamına giren bir sigortalının ilgili aydaki;
Prim ödeme gün sayısının: 30
Prime esas kazanç tutarının ise: 3.000,00 TL olduğu varsayıldığında,
bahse konu sigortalı için;
3.000,00 * 5/100 = 150,00 TL Hazine (Beş puanlık indirim),
1.777,5 * 15,5/100 = 275,51 TL ASPB tarafından karşılanacaktır.
Dolayısıyla, işveren tarafından ödenmesi gereken sigorta primi;
3.000,00 * 34,5/100 = 1.035,00 TL,
1.035,00 – (150,00 + 275,51) = 609,49 TL olacaktır.
4-Alt İşvereni Bulunan İşyerleri ve Alt İşverenlerle İlgili İşlemler
"3294 sayılı Kanunun Ek 5 inci maddesinde yer alan sigorta primi desteğinden alt
işverenlerce çalıştırılan ve kapsama giren sigortalılardan dolayı da yararlanılabilecektir.
Ancak, kapsama giren sigortalılardan dolayı söz konusu destekten yararlanılabilmesi için,
⎯ Asıl işverenin hem kendi çalıştırmış olduğu sigortalılardan hem de alt işverenlerin
çalıştırmış olduğu sigortalılardan kaynaklanan; her bir alt işverenin ise yalnızca kendi
çalıştırmış olduğu sigortalılardan kaynaklanan yasal ödeme süresi geçmiş sigorta
primi, işsizlik sigortası primi ve idari para cezası ile bunlara ilişkin gecikme cezası ve
gecikme zammı borçlarının bulunmaması,
⎯ Asıl işverenin destek kapsamında işe aldığı sigortalının, sadece asıl işverenin
bildirdiği sigortalılar dikkate alınarak hesaplanan ortalama sigortalı sayısına; her bir
alt işverenin destek kapsamında işe aldığı sigortalının da her bir alt işverenin yalnızca
kendi bildirdiği sigortalılar dikkate alınarak hesaplanan ortalama sigortalı sayısına
ilave olması ve 3294 sayılı Kanunun Ek 5 inci maddesinde yer alan diğer şartları
sağlaması gerekmektedir.
5- Destekten Yararlanmak Amacıyla Yapılacak Olan Başvurunun Şekli ve Sosyal
Güvenlik İl Müdürlüklerince/Sosyal Güvenlik Merkezlerince Yapılacak İşlemler
3294 sayılı Kanunun Ek 5 inci maddesi kapsamına giren sigortalılardan dolayı sigorta primi
desteğinden yararlanılabilmesi için, işverenlerce e-SGK uygulaması kanalıyla başvuruda
bulunulması gerekmektedir.
İşverenlerce kapsama giren sigortalılara ilişkin e-SGK kanalıyla yapılacak başvurular,
www.sgk.gov.tr/e-SGK sisteminden giriş yapılmak suretiyle erişilen İşveren/İşveren İşlemleri
ekranlarında yer alan yer “Sosyal Yardım Teşvik Yönetimi” menüsü işaretlenmek suretiyle
erişilen ekran vasıtasıyla yapılacaktır.
Sigortalı için e-SGK sistemi üzerinden yapılan tanımlama tarihi itibariyle bu destekten
yararlanabilmek için sigortalı yönünden aranılan şartlar sağlanmasına rağmen, bu
sigortalıdan dolayı destekten yararlandıktan sonra ilgili Kurumlardan alınan bilgiler
sonucunda tanımlama tarihi itibariyle sigortalı yönünden aranılan şartların sağlanmadığının
anlaşılması halinde bu sigortalıdan dolayı destekten usulüne uygun yararlanılmış
sayılacaktır.
6- Diğer Hususlar
⎯ 3294 sayılı Kanunun Ek 5 inci maddesinde yer alan sigorta primi desteğinden
yararlanmak amacıyla, mevcut bir işyerinin kapatılarak değişik bir ad veya unvan ya
da iş birimi olarak faaliyete geçirildiğinin anlaşılması halinde, bu nitelikteki işyeri
işverenleri sigorta primi desteğinden yararlandırılmayacaktır.
⎯ 26/04/2016 veya sonraki tarihlerde 5510 sayılı Kanunun 89 uncu maddesi hükmüne
uygun nitelikte devredilen veya mirasçılara intikal eden işyerleri, yeni işe başlayan
işyeri olarak kabul edilmeyecektir.
⎯ 3294 sayılı Kanunun Ek 5 inci maddesinde yer alan destekten yararlanılıp
yararlanılamayacağı hususu, işyeri bazında ayrı ayrı tespit edilmektedir. Bu nedenle,
aynı işverene ait başka bir işyerinde naklen ve hizmet akdi sona ermeden çalışmaya
başlayan bir sigortalının, yeni işyerindeki çalışmaları dolayısıyla söz konusu
destekten yararlanıp yararlanmayacağı hususu, yeni işyerinde sigortalı ve işyeri
bakımından gerekli şartların sağlanmış olup olmadığına bakılarak yeniden
değerlendirilecektir.
⎯ 3294 sayılı Kanunun Ek 5 inci maddesinde yer alan destekten yararlanmakta olan bir
işyerinin farklı bir sosyal güvenlik merkezine nakli halinde, anılan maddede öngörülen
destekten nakil tarihinden önce yararlanılmış sigortalılardan dolayı, nakil tarihinden
sonra da yararlanılması mümkün bulunmaktadır.
⎯ 3294 sayılı Kanunun Ek 5 inci maddesinde yer alan destekten yararlanmış olan
işverenlerce gerek Hazine tarafından gerekse Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı
tarafından karşılanmış olan prim tutarları, gelir ve kurumlar vergisi uygulamalarında
gider veya maliyet unsuru olarak dikkate alınmayacaktır.
Bilgilerinize sunulur.
Saygılarımızla…