SİRKÜLER
2021 / 77 SAHTE İŞYERİ VE SAHTE SİGORTALILIĞIN USUL VE ESASLARI İLE UYGULANACAK YAPTIRIMLAR AÇIKLANDI.

M E V Z U A T   B İ L G İ L E N D İ R M E   S İ R K Ü L E R İ

TARİH

18.08.2021

SAYI

2021 / 77

KONU

SAHTE İŞYERİ VE SAHTE SİGORTALILIĞIN USUL VE ESASLARI İLE UYGULANACAK YAPTIRIMLAR AÇIKLANDI.

 

SAHTE İŞYERİ VE SAHTE SİGORTALILIĞIN USUL VE ESASLARI İLE UYGULANACAK YAPTIRIMLAR AÇIKLANDI.

ÖZET

1) Sahte işyeri; tabela işyeri olarak da adlandırılan gerçekte hiçbir ticari ve mesleki

faaliyeti olmadığı ve somut bir varlığı bulunmadığı halde, işyeri dosyasından sahte

sigortalılık bildirimi yapmak amacıyla, çoğu kez gerçekte var olmayan adresler

beyan edilerek (boş arazi, boş dükkan vb.) sadece sahte sigortalı bildirmek

amacıyla işyeri dosyası tescil edilen yerlerdir.

İşyerinin veya sigortalılığın sahte olduğunun anlaşılması halinde;

⎯ Ödenmiş olan sigorta primleri ile idari para cezaları irat kaydedilir, yararlanılmış

olan teşvik ve destekler gecikme zammı ve gecikme cezası ile geri alınır.

⎯ Sahte sigortalı olduğu tespit edilenlere bağlanmış olunan aylıklar ile ödenmiş olan

gelirler gecikme cezası ve zammıyla geri alınır.

⎯ Sahte sigortalı olduğu tespit edilenlere ödenmiş olan geçici iş göremezlik ve

emzirme ödenekleri ile kullanmış oldukları iyileştirme vasıtası, ortez ve protez

giderleri gecikme cezası ve gecikme zammı ile geri alınır.

⎯ Asgari işçilik hesaplaması yapılmış ve ilişiksizlik belgesi düzenlenmiş sahte

işyerlerinde, ilişiksizlik belgesinin verildiği tarihten sonra o işyerinde sahte

sigortalılık nedeniyle hizmet iptali olması durumunda, ödenen ücretler gelir

kaydedildiğinden dolayı asgari işçilik hesabı yeniden yapılır.

⎯ Sahte tescilli işyerinin alt işvereni var ise bu alt işveren de sahte işveren olarak kayıt

edilir.

⎯ Sahte hizmet kazandırmak suretiyle sağlık hizmetleri ve diğer haklardan,

ödeneklerden yararlanılması ile gelir veya aylık bağlatılması nedenleriyle SGK’nın

yanlış işlem ve ödeme yapmasına sebebiyet veren ve bu suretle adına borç

tahakkuk ettirilen ve/veya borç tahakkuk ettirilmesine neden olan kişiler hakkında

Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.

⎯ “Sahte İşyeri” olarak tanımlanmış olan işyerlerinin, işverenlerinin, gerçek kişi olması

halinde TC Kimlik Numarası (TCKN), tüzel kişi olması halinde Vergi Kimlik

Numarası (VKN) ile tüzel kişiliği oluşturan ortakların TCKN/VKN anahtar olarak

kullanılmak suretiyle bu kişiler adına aynı veya farklı sosyal güvenlik merkezlerinde

tescil edilmiş/edilecek diğer işyerleri ile bu gerçek veya tüzel kişilerin ortak/üst

düzey yönetici olduğu/olacağı diğer işyerleri, “Şüpheli İşyeri” olarak tanımlanır ve

bu işyerlerinde inceleme yapılır.

⎯ Gerçek ve eylemli çalışanların da bulunduğu gerçek işyerlerinden bildirim yapılan

aynı aylarda sahte sigortalı/sigortalıların da bildirildiğinin tespit edilmesi durumunda

işyeri sahte olarak değerlendirilmeyerek sigortalı sahte sayılmak üzere sahte

sigortalıların hizmetleri iptal edilecektir.

2) SGK’nın kendi kriterlerine göre sahte olma potansiyeli yüksek olduğu tespit edilen

işyerlerine “Kontrollü İşyeri” tanımlaması yapılacaktır. Kontrollü işyeri olarak

tanımlanan işyerleri ile ilgili olarak;

⎯ Kontrollü İşyeri” olarak tanımlanmış olan işyerlerinden e-beyanname üzerinden

muhtasar ve prim hizmet beyannamesi ile sigortalıların prime esas kazanç ve

hizmet bilgilerinin beyanına izin verilmeyecektir.

⎯ Kontrollü kodu konulan işyerleri işyerinin sahte olup olmadığının tespiti amacıyla

derhal denetime sevk edilerek incelemeye tabi tutulacaktır.

 

SAHTE İŞYERİ VE SAHTE SİGORTALIĞIN USUL VE ESASLARI İLE YAPTIRIMLARI:

SGK gerçek dışı hizmet bildirimlerinden kaynaklanan zararının önlenmesi, sahte hizmetlerle

yaşlılık aylığına hak kazananlardan sonradan bu hizmetleri iptal edilerek bakiye hizmet

süresiyle aylığa hak kazanamadığı anlaşılanların aylıklarının kesilerek yersiz ödenen

aylıklar nedeniyle büyük bir borç yükü altına girmelerinin engellenmesi, bu vakaların

artmaması için sahte işyeri tespitlerinin hızlandırılması ve gereksiz emek ve zaman kaybının

önüne geçilmesi amacıyla, gerek sahte sigortalı bildiriminde bulunduğu anlaşılan kişilerin

aynı fiili yeniden işlemelerinin önüne geçilmesi, gerekse sahte işyerlerinin tespit edilebilmesi

için ilgili mevzuat bölümünde belirtilen genelgeyi yayımlamıştır.

İşyerleri tescil durumları itibariyle;

⎯ Sahte (S),

⎯ Kontrollü (K),

⎯ Şüpheli (Ş)

olmak üzere üç farklı sınıfta tanımlanmıştır.

Ayrıca, aynı şekilde sigortalının hizmet döküm cetvelinde; “Sahte İşyeri”, “Kontrollü İşyeri”

ve “Şüpheli İşyeri”nden bildirilen hizmetlerin turuncu renk ve “S”, “K”, “Ş” harfleri ile

gösterilecektir.

1- Sahte, İşyerleri Hakkında Yapılacak İşlemler

SGK’nın denetim ve kontrolle görevli memurlarınca yapılan denetimler sonucunda “Sahte

İşyeri” tescili yapıldığı tespit edilen işyerleri sisteme “Sahte İşyeri” olarak,

Tanımlanmaktadır.

Sahte işyeri; tabela işyeri olarak da adlandırılan gerçekte hiçbir ticari ve mesleki faaliyeti

olmadığı ve somut bir varlığı bulunmadığı halde, işyeri dosyasından sahte sigortalılık

bildirimi yapmak amacıyla, çoğu kez gerçekte var olmayan adresler beyan edilerek (boş

arazi, boş dükkan vb.) sadece sahte sigortalı bildirmek amacıyla işyeri dosyası tescil edilen

yerlerdir.

Ayrıca sahte işyeri; yeni işyeri dosyası tescil edilmeksizin SGK’ da tescilli bulunan ve

gerçekte var olan faal veya gayri faal bir işyerini devralmak ya da bu işyeri işvereni olan

şirketin hisselerini satın almak veya gayri faal olan işyerlerinin e-bildirge şifrelerini usulsüzce

kullanmak suretiyle bu işyeri dosyaları üzerinden gerçekte hiçbir ticari ve mesleki faaliyette

bulunmadan sahte sigortalılık bildirimi yapmak amacıyla da kendini gösterebilmektedir.

Söz konusu nitelikteki işyerleri hakkında SGK’nın denetim ve kontrolle görevli memurlarınca

yapılan tespitlere istinaden düzenlenen raporlarda;

⎯ İşyerinin Kanun kapsamına alındığı tarihten itibaren bildirimi yapılan tüm sigortalıların

sahte olduğunun tespit edilmesi halinde “Sahte İşyeri/1-Kanun Kapsamına Alındığı

Tarihten İtibaren Sahte İşyeri”,

⎯ Belirli bir tarihten sonra sigortalı bildirilen kimselerin çalışmalarının gerçek ve eylemli

olmadığının, bir başka ifade ile belirli bir tarihten sonra işyerinin gerçekte var

olmadığının tespit edilmesi halinde ise “Sahte İşyeri/2-Belirli Bir Tarihten Sonra Sahte

İşyeri”,

Olarak kayıt altına alınmaktadır.

Bununla birlikte sahte işyeri incelemesi sonucunda;

Gerçek ve eylemli çalışanların da bulunduğu gerçek işyerlerinden bildirim yapılan aynı

aylarda sahte sigortalı/sigortalıların da bildirildiğinin tespit edilmesi durumunda ise işyeri

sahte olarak değerlendirilmeyerek sigortalı sahte sayılmak üzere sahte sigortalıların

hizmetleri iptal edilecektir.

1.1- Sahte İşyeri veya Sahte Sigortalılık Tespit Edilen Denetim Raporlarıyla İlgili

Yapılacak İşlemler

SGK’nın denetim ve kontrolle görevli memurlarınca yapılan tespitlerde sahte veya gerçek

işyerinden bildirimi yapılan sahte sigortalıların saptanması durumunda,

⎯ İşyerinin sahte olduğunun tespit edilmesi halinde, düzenlenecek raporun bir sureti

işyerinin Muhtasar Beyannamesinin/Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin

(MPHB) verildiği yetkili vergi dairesine gönderilecektir.

⎯ Sahte hizmet kazandırmak suretiyle sağlık hizmetleri ve diğer haklardan,

ödeneklerden yararlanılması ile gelir veya aylık bağlatılması nedenleriyle SGK’nın

yanlış işlem ve ödeme yapmasına sebebiyet veren ve bu suretle adına borç tahakkuk

ettirilen ve/veya borç tahakkuk ettirilmesine neden olan kişiler hakkında SGK zararı

da belirtilerek 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu'nun 204 üncü, 206 ncı ve 207 nci

maddeleri kapsamında Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulacaktır.

⎯ SGK’ ya sahte işyeri ve/veya sahte sigortalı bildiriminde kastı veya kusuru bulunduğu

tespit edilen meslek mensubu hakkında Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler

ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği'ne bilgi verilecektir.

⎯ SGK’nın denetim ve kontrolle görevli memurlarınca yapılan tespitlerde sahte veya

gerçek işyerinden sahte sigortalılar adına yapılan bildirimlere ilişkin prim ve idari para

cezası ödenmiş olduğunun tespiti halinde, ödenen primlerin ve idari para cezalarının

6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu'nun 81 inci maddesi ve Sosyal Sigorta İşlemleri

Yönetmeliği'nin ek 7 nci maddesine istinaden irat kaydedilmesi, sahte sigortalılar

adına yapılan bildirimlerden kaynaklanan primlerin ve idari para cezalarının

ödenmemiş olması halinde ise tahsili cihetine gidilmeyecektir.

⎯ Geçici iş göremezlik ve emzirme ödenekleri ile sahte sigortalı olduğu tespit edilenlerin

kullanmış oldukları iyileştirme vasıtası, ortez ve protez giderleri tahsil edilecektir.

⎯ Genel sağlık sigortası tescillerinin yapılması/düzeltilmesi için 5510 sayılı Kanunun 4

üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalılığı olduğu

anlaşılanlarla ilgili tescillerinin yapılması/düzeltilmesi için, haksız yere bağlanan

gelir/aylıkların geri alınması için gerekli işlemler yapılacaktır.

⎯ Asgari işçilik hesaplaması yapılmış ve ilişiksizlik belgesi düzenlenmiş işyerlerinde,

ilişiksizlik belgesinin verildiği tarihten sonra o işyerinde sahte sigortalılık nedeniyle

hizmet iptali olması durumunda asgari işçilik hesabı yeniden yapılacaktır.

⎯ “Sahte işyeri” tanımlaması yapılan işyeri dosyaları üzerinden SGK’ ya verilen aylık

prim ve hizmet belgesi/muhtasar ve prim hizmet beyannamesi “I”, dört aylık sigorta

primleri bordroları ise “T” kodu girilerek, hizmetin iptal edilmesi, bu işyerlerinden

sigortalı adına hizmet bildirimi ve hizmet birleştirme işlemi yapılmayacaktır.

⎯ “Sahte işyeri” tanımlaması yapılan işyeri dosyaları üzerinden SGK’ ya verilen sigortalı

işe giriş/işten ayrılış bildirgesinin iptal edilecektir.

⎯ “Sahte İşyeri” olarak tanımlanan işyerlerinin e-Sigorta kullanıcı kodu ve şifresi sistem

tarafından otomatik olarak askıya alınacağından, “Sahte İşyeri” olarak tanımlanmış

olan işyerleri tarafından gerek e-Sigorta üzerinden gönderilen bildirimlerin

yapılmasına gerekse e-beyanname üzerinden alınan muhtasar ve prim hizmet

beyannamesi ile sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerinin beyanına

sistem tarafından izin verilmeyecektir.

⎯ Sahte tescilli işyerinin alt işvereni var ise bu alt işveren de sistem tarafından “Sahte

İşyeri” olarak tanımlanacak olup, alt işverenin, gerçek kişi olması halinde TCKN, tüzel

kişi olması halinde VKN ile tüzel kişiliği oluşturan ortakların TCKN/VKN anahtar

olarak kullanılmak suretiyle bu kişiler adına aynı veya farklı sosyal güvenlik

merkezlerinde tescil edilmiş/edilecek diğer işyerleri ile bu gerçek veya tüzel kişilerin

ortak/üst düzey yönetici olduğu/olacağı diğer işyerlerine de otomatik olarak “Şüpheli

İşyeri” tanımlaması yapılacaktır.

⎯ Sahte sigortalılar adına yasal süresi dışında yapılan bildirimlerden kaynaklanan idari

para cezaları da iptal edilecektir.

2- Kontrollü İşyeri Tanımlamaları ile Bu İşyerleri Hakkında Yapılacak

İşlemler

Sahte işyerlerinin belirgin özellikleri de dikkate alınarak tespit edilen kriterler kapsamında

SGK’ da tescilli bulunan işyerleri arasında sahte olma potansiyeli yüksek olan işyerleri

“Kontrollü İşyeri” olarak tanımlanmaktadır.

Kontrollü kodu konulan işyerleri denetime intikal ettirilecektir. SGK tarafından belirlenen

kriterlere göre sistem tarafından yapılan tespit üzerine alınan listeler vasıtasıyla “Kontrollü

İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinin işyeri yetkililerince, ilgili sosyal güvenlik merkezine

müracaat edilerek e-Sigorta kullanıcı kodu ve şifrelerinin aktif hale getirilmesinin talep

edilmesi halinde, SGK tarafından daha önce gönderilmiş ancak çeşitli nedenlerle tebliğ

edilememiş yazıların (işyeri sicil ve işkolu kodu numarasını belirten yazının, idari para cezası

yazıları, ödeme emirleri v.b.) işyeri yetkililerine elden tebliğ edilmesi ve işyerinin faaliyette

bulunduğu adresin yerleşim belgesi veya vergi dairesi yoklama tutanağı ile kanıtlanması

istenilecektir.

Bu şekilde yapılacak müracaatlar üzerine, işyerinde öncelikle fiili denetim yapılması, yapılan

denetim sonucunda işyerinin “Sahte İşyeri” olmadığının anlaşılması halinde “Kontrollü

İşyeri” tanımlaması kaldırılacaktır.

Diğer kamu idarelerinin denetim elemanlarınca kendi mevzuatları gereğince yapacakları

soruşturma, denetim ve incelemeler ya da kamu idarelerinden alınan belgelerden işyerinin

sahte olduğuna dair herhangi bir hususun bulunması halinde bu işyerlerine de kontrollü kodu

konulacaktır.

2.1- Kontrollü İşyerlerinden Verilen Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin İşleme

Alınması

“Kontrollü İşyeri” olarak tanımlanmış olan işyerlerinden e-beyanname üzerinden muhtasar

ve prim hizmet beyannamesi ile sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerinin

beyanına izin verilmeyecektir.

Buna göre, sistem tarafından sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerinin beyanına

izin verilmeyen işyerleri hakkında yapılan araştırma ve inceleme sonucunda işyerinin sahte

olmadığının tespit edilmesi halinde kontrollü işyeri tanımlaması kaldırılacaktır.

Kontrollü tanımı kaldırılan işyerleri için ilgili ünite tarafından gerekli tanımlama işlemleri

yapılacaktır. Bu durumda, kontrollü işyeri tanımlaması konulması nedeniyle verilemeyen

beyannamelerin son verilme tarihi ile bu beyannamelerden kaynaklı tahakkuk eden primlerin

son ödeme tarihi kontrollü işyeri tanımlamasının kaldırıldığına ilişkin yazının işverene tebliğ

edildiği ayı takip eden ayın 26’sı olarak sisteme girilecektir.

Bu şekilde sisteme beyannamenin son verilme tarihi ile ödemenin son tarihi tanımlanan

işyerleri için belirlenen tarihlere kadar beyannamelerin verilmesi ve primlerin ödenmesi

halinde söz konusu yükümlülüklerin yasal süresinde yerine getirilmiş olduğu kabul

edilecektir.

2.2- Kontrollü İşyeri Tanımlaması Nedeniyle Denetime Sevk Edilen İşyerleri Hakkında

Yapılacak Yerel Denetim ve Araştırma/İnceleme İşlemleri

“Kontrollü İşyerinin” bilinen adreslerinde bulunup bulunmadığının ve başka bir adreste

faaliyetine devam edip etmediğinin tespit edilmesi amacıyla bilinen adreslerinde SGK

tarafından belirlenen kriterler doğrultusunda yerel denetim ve gerektiğinde çevre araştırması

yapılır.

Yapılan araştırma ve inceleme sonucunda;

a) İşyerinin sahte olmadığına ve bildirim yapılan kişilerin fiilen çalıştığına kanaat getirilmesi

halinde;

Kontrollü tanımlamasının kaldırılmasına karar verilecektir.

⎯ Kontrollü kodunun kaldırıldığı tarihi takip eden altıncı ayın sonuna kadar bu işyerine

tekraren kontrollü işyeri tanımlaması ve otomatik şüpheli işyeri olarak tanımlaması da

yapılmayacaktır.

b) İşyerinin sahte olmadığına ancak aynı aylarda bildirimi yapılan kişilerin bir kısmının fiilen

çalışmadıklarına kanaat getirilmesi halinde;

⎯ Bildirim yapılan kişilerden bir kısmının fiilen çalışmadıklarına ilişkin oluşan kanaatin

tespit edilebilmesi ve rapora bağlanabilmesi amacıyla yapılacak incelemeler öncelikli

olarak sonuçlandırılacaktır.

⎯ Kontrollü kodunun kaldırıldığı tarihi takip eden altıncı ayın sonuna kadar bu işyerine

tekraren kontrollü işyeri tanımlaması ve otomatik şüpheli işyeri olarak tanımlaması da

yapılmayacaktır.

c) İşyerinin sahte olduğuna kanaat getirilmesi halinde;

⎯ Kontrollü tanımlamasının kaldırılmaması hususunda ara karar verilecektir.

2.3. Diğer Hususlar

“Kontrollü İşyeri” olarak sisteme tanımlanmış olan işyerlerinin e-beyanname üzerinden

muhtasar ve prim hizmet beyannamesi ile sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet

bilgilerinin beyanına izin verilmediği için, bu işyerlerinin “Sahte İşyeri” olup olmadığının

tespitine yönelik incelemelerin öncelikli olarak sonuçlandırılması ve “Sahte İşyeri” olmadığı

tespit edilenlerin “Kontrollü İşyeri” tanımlamasının kaldırılması gerekmektedir.

“Kontrollü İşyeri” tanımlaması nedeniyle denetime gönderilmiş işyerleri SGK’nın denetim ve

kontrolle görevli memurları tarafından incelenerek, “Kontrollü İşyeri” tanımlaması yapılacak

tespit sonucuna göre ya “Sahte İşyeri” olarak değiştirilecek ya da kaldırılacak olup; bu

işyerleri hakkında denetim sonucuna göre işlem yapılacaktır.

 

3- Şüpheli İşyeri Tanımlamaları ile Bu İşyerleri Hakkında Yapılacak

İşlemler

“Sahte İşyeri” olarak tanımlanmış olan işyerlerinin, işverenlerinin, gerçek kişi olması halinde

TCKN, tüzel kişi olması halinde VKN ile tüzel kişiliği oluşturan ortakların TCKN/VKN anahtar

olarak kullanılmak suretiyle bu kişiler adına aynı veya farklı sosyal güvenlik merkezlerinde

tescil edilmiş/edilecek diğer işyerleri ile bu gerçek veya tüzel kişilerin ortak/üst düzey yönetici

olduğu/olacağı diğer işyerleri, sistem tarafından “Şüpheli İşyeri” olarak tanımlanacaktır.

Dolayısıyla, otomatik şüpheli işyeri tanımlaması yalnızca sahte işyeri tanımlamasından

dolayı yapılacak olup; kontrollü işyeri tanımlamasından dolayı otomatik şüpheli işyeri

tanımlaması yapılmayacaktır.

Tescil giriş veya değişiklik işlemlerinin yapılmasının ardından şüpheli işyeri uyarı mesajı

verilen işyerlerinin “Sahte İşyeri” olup olmadığının tespiti için SGK’nın denetim ve kontrolle

görevli memurlarınca işyerinde fiilen denetim yapılacaktır.

Denetim sonuçlanıncaya ya da işyerlerinin “Sahte işyeri” olduğuna ilişkin tanımlama

yapılıncaya kadar “Şüpheli işyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden hizmet bildirilen

sigortalıların hizmet bildirimi ve hizmet birleştirmesi yapılmaya devam edilecektir.

“Sahte İşyeri” olarak tanımlanan işyerlerinin, işverenlerinin, gerçek kişi olması halinde

TCKN, tüzel kişi olması halinde VKN ile tüzel kişiliği oluşturan ortakların TCKN/VKN anahtar

olarak kullanılmak suretiyle bu kişiler adına aynı veya farklı sosyal güvenlik merkezlerinde,

tanımlanma tarihinden önce tescil edilmiş diğer işyerleri ile bu kişilerin ortak/üst düzey

yönetici olduğu diğer işyerleri için de sistem tarafından otomatik olarak “Şüpheli İşyeri”

tanımlaması yapılacaktır.

Şüpheli işyeri tanımlaması, yapılan denetim ve araştırma/inceleme işlemlerinin nihai

sonucuna göre tanzim edilecek rapor gereği ise “Kontrollü İşyeri” tanımlaması ya “Sahte

İşyeri” olarak değiştirilecek ya da kaldırılacaktır.

Denetim raporu ile “Şüpheli İşyeri” tanımlaması kaldırılan işyerine şüpheli tanımlamasının

kaldırıldığı tarihi takip eden;

⎯ Altıncı ayın sonuna kadar tekrar sistem tarafından şüpheli ya da manuel kontrollü

tanımlaması yapılmayacaktır.

⎯ Yedinci ayın ilk gününden itibaren bu işyerine tekrar sistem şüpheli ya da manuel

kontrollü tanımlaması yapılacaktır.

“Şüpheli İşyeri” tanımlamasının kaldırılmasına karar verilmesi halinde, işyerinin şüpheli

kodunun kaldırılabilmesi için sisteme “Sahte İşyeri” olarak tanımlanmış işyerleri için yapılan

tanımlamaların kaldırılmasının beklenilmesine gerek bulunmamaktadır.

4- Tanımlamaların Kaldırılması

4.1- Sahte İşyeri Tanımlamasının Kaldırılması

“Sahte İşyeri” tanımlaması SGK'nın denetim ve kontrolle görevli memurları tarafından

yapılan tespitler üzerine düzenlenen rapor veya mahkeme kararı gereğince yapılmakta olup,

tanımlamanın kaldırılmasına ilişkin SGK’nın denetim ve kontrolle görevli memurları

tarafından düzenlenmiş ikinci bir rapor veya bu hususta alınmış nihai yargı kararı (en son

yargılama aşamasında verilen ve yargılamayı sonlandıran karar) bulunmadığı sürece

tanımlama ünite tarafından kaldırılamayacaktır. Ancak, uyuşmazlık konusunda ihtiyati

tedbir kararı gibi kesinleşmesi aranmayan kararların verilmesi durumunda, bu kararların

gereği de yapılacaktır.

4.2- Kontrollü İşyeri Tanımlamasının Kaldırılması

“Kontrollü İşyeri” tanımlamasının kaldırılmasına ilişkin SGK’nın denetim ve kontrolle görevli

memurları tarafından düzenlenmiş rapor bulunmadığı veya ilgili servis tarafından işyerinin

“Sahte İşyeri” olmadığına ilişkin değerlendirme olmadığı sürece tanımlama

kaldırılmayacaktır. Ancak, ünitece tanımlamanın sehven yapıldığının anlaşılması

durumunda, tanımlamanın kaldırılabilmesi için ünitece tanımlamanın hatalı yapıldığını ve

kaldırılması gerektiğini belirten “Onay Yazısı” tanzim edilmesi gerekmektedir.

4.3- Şüpheli İşyeri Tanımlamasının Kaldırılması

"Şüpheli İşyeri" tanımlamasının kaldırılmasına ilişkin SGK’nın denetim ve kontrolle görevli

memurları tarafından düzenlenmiş rapor bulunması durumunda işyerinin şüpheli

tanımlaması kaldırılacaktır.

5- Sahte, Kontrollü ve Şüpheli İşyerlerinden Bildirim Yapılan Sigortalıların

Aylık Bağlama İşlemleri

“Sahte İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden sigortalı adına bildirilen hizmetlerin SGK’nın

denetim ve kontrolle görevli memurlarınca düzenlenen denetim raporlarına istinaden iptal

edilmesi ve söz konusu hizmetler için hizmet bildirimi ve hizmet birleştirmesi yapılmaması

nedenleriyle, sigortalıların gerek aylığa hak kazanma koşullarının tespitinde, gerekse

gelir/aylık bağlama işlemlerinde anılan hizmetler dikkate alınmayacaktır.

Gelir/aylık bağlama işlemleri tamamlandıktan sonra sigortalı adına bildirilen hizmetlerin

“Sahte İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden olduğuna ilişkin işyeri tescil bilgilerinde

değişiklik olması halinde de sigortalıların gerek tahsis talep/ölüm tarihlerinde gelir/aylık alma

haklarının devam edip etmediği, gerekse gelir/aylıklarında artma, azalma veya fazla ve

yersiz ödemeyi gerektiren bir durum olup olmadığının tespiti yapılarak gelir/aylıklarda gerekli

düzeltme işlemi yapılacaktır.

“Kontrollü İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden sigortalı adına bildirilen hizmetler henüz

iptal edilmemiş olmakla birlikte denetim sonuçlanıncaya kadar hizmet bildirme ve birleştirme

işlemi gerçekleştirilmeyeceğinden, aylığa hak kazanma koşullarının tespitinde ve gelir/aylık

bağlama işlemlerinde dikkate alınmayacaktır.

Ancak, sigortalıların “Kontrollü İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden sigortalı adına

bildirilen hizmetleri hariç tutulduğunda aylığa hak kazanması durumunda denetim sonuçları

beklenmeksizin, aylık bağlanacak statü belirlenerek gelir/aylık bağlama işlemleri

sonuçlandırılacak, ayrıca denetim sonucunda “Kontrollü İşyeri” tanımlamasının

kaldırılmasına karar verilmesi, dolayısıyla da söz konusu hizmetlerin geçerli sayılması

halinde bu hizmetler aylık bağlanacak statü tespitinde ve gelir/aylık bağlama ve/veya ikinci

karar işlemlerinde dikkate alınacaktır.

Öte yandan gelir/aylık bağlama işlemleri tamamlandıktan sonra sigortalı adına bildirilen

hizmetlerin “Kontrollü İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden olduğuna ilişkin işyeri tescil

bilgilerinde değişiklik olması halinde; “Kontrollü İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden

sigortalı adına bildirilen hizmetler henüz iptal edilmediğinden; söz konusu durumlarda

denetim sonuçlanmadan ikinci karar işlemi yapılmayacak ve denetim sonucunda “Kontrollü

İşyeri” tanımlamasının “Sahte İşyeri” olarak değiştirilmesi durumunda sigortalıların gerek

tahsis talep/ölüm tarihlerinde gelir/aylık alma haklarının devam edip etmediği, gerekse

gelir/aylıklarında artma, azalma veya fazla ve yersiz ödemeyi gerektiren bir durum olup

olmadığının tespiti yapılarak gelir/aylıklarda gerekli düzeltme işlemi yapılacaktır.

“Şüpheli İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden sigortalı adına bildirilen hizmetler SGK’nın

denetim ve kontrolle görevli memurlarınca düzenlenen denetim raporlarına istinaden iptal

edilmemiş olup, denetim sonuçlanıncaya ya da işyerlerinin “Sahte İşyeri” olduğuna ilişkin

tanımlama yapılıncaya kadar “Şüpheli İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden hizmet

bildirilen sigortalıların hizmet bildirimi ve hizmet birleştirme işlemi devam edecek olması

nedeniyle, sigortalıların aylığa hak kazanma koşullarının tespitinde ve gelir/aylık bağlama

işlemlerinde söz konusu hizmetler dikkate alınacak, gelir/aylık bağlama işlemleri denetim

sonuçları beklenmeksizin sonuçlandırılacaktır.

Diğer taraftan, aylığa hak kazanma koşullarının tespitinde ve gelir/aylık bağlama

işlemlerinde, şüpheli işyerlerinden bildirilen hizmetler dikkate alınacak olmakla birlikte,

şüpheli ve kontrollü işyerlerinde geçen hizmetlerle ilgili olarak denetim işlemlerinin en kısa

sürede sonuçlandırılarak ikinci karar işlemlerinin geciktirilmeksizin yapılması gerekmektedir.

 

Bilgilerinize sunulur.

Saygılarımızla…