M E V Z U A T B İ L G İ L E N D İ R M E S İ R K Ü L E R İ |
|
TARİH |
18.08.2021 |
SAYI |
2021 / 77 |
KONU |
SAHTE İŞYERİ VE SAHTE SİGORTALILIĞIN USUL VE ESASLARI İLE UYGULANACAK YAPTIRIMLAR AÇIKLANDI. |
SAHTE İŞYERİ VE SAHTE SİGORTALILIĞIN USUL VE ESASLARI İLE UYGULANACAK YAPTIRIMLAR AÇIKLANDI.
ÖZET
1) Sahte işyeri; tabela işyeri olarak da adlandırılan gerçekte hiçbir ticari ve mesleki
faaliyeti olmadığı ve somut bir varlığı bulunmadığı halde, işyeri dosyasından sahte
sigortalılık bildirimi yapmak amacıyla, çoğu kez gerçekte var olmayan adresler
beyan edilerek (boş arazi, boş dükkan vb.) sadece sahte sigortalı bildirmek
amacıyla işyeri dosyası tescil edilen yerlerdir.
İşyerinin veya sigortalılığın sahte olduğunun anlaşılması halinde;
⎯ Ödenmiş olan sigorta primleri ile idari para cezaları irat kaydedilir, yararlanılmış
olan teşvik ve destekler gecikme zammı ve gecikme cezası ile geri alınır.
⎯ Sahte sigortalı olduğu tespit edilenlere bağlanmış olunan aylıklar ile ödenmiş olan
gelirler gecikme cezası ve zammıyla geri alınır.
⎯ Sahte sigortalı olduğu tespit edilenlere ödenmiş olan geçici iş göremezlik ve
emzirme ödenekleri ile kullanmış oldukları iyileştirme vasıtası, ortez ve protez
giderleri gecikme cezası ve gecikme zammı ile geri alınır.
⎯ Asgari işçilik hesaplaması yapılmış ve ilişiksizlik belgesi düzenlenmiş sahte
işyerlerinde, ilişiksizlik belgesinin verildiği tarihten sonra o işyerinde sahte
sigortalılık nedeniyle hizmet iptali olması durumunda, ödenen ücretler gelir
kaydedildiğinden dolayı asgari işçilik hesabı yeniden yapılır.
⎯ Sahte tescilli işyerinin alt işvereni var ise bu alt işveren de sahte işveren olarak kayıt
edilir.
⎯ Sahte hizmet kazandırmak suretiyle sağlık hizmetleri ve diğer haklardan,
ödeneklerden yararlanılması ile gelir veya aylık bağlatılması nedenleriyle SGK’nın
yanlış işlem ve ödeme yapmasına sebebiyet veren ve bu suretle adına borç
tahakkuk ettirilen ve/veya borç tahakkuk ettirilmesine neden olan kişiler hakkında
Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
⎯ “Sahte İşyeri” olarak tanımlanmış olan işyerlerinin, işverenlerinin, gerçek kişi olması
halinde TC Kimlik Numarası (TCKN), tüzel kişi olması halinde Vergi Kimlik
Numarası (VKN) ile tüzel kişiliği oluşturan ortakların TCKN/VKN anahtar olarak
kullanılmak suretiyle bu kişiler adına aynı veya farklı sosyal güvenlik merkezlerinde
tescil edilmiş/edilecek diğer işyerleri ile bu gerçek veya tüzel kişilerin ortak/üst
düzey yönetici olduğu/olacağı diğer işyerleri, “Şüpheli İşyeri” olarak tanımlanır ve
bu işyerlerinde inceleme yapılır.
⎯ Gerçek ve eylemli çalışanların da bulunduğu gerçek işyerlerinden bildirim yapılan
aynı aylarda sahte sigortalı/sigortalıların da bildirildiğinin tespit edilmesi durumunda
işyeri sahte olarak değerlendirilmeyerek sigortalı sahte sayılmak üzere sahte
sigortalıların hizmetleri iptal edilecektir.
2) SGK’nın kendi kriterlerine göre sahte olma potansiyeli yüksek olduğu tespit edilen
işyerlerine “Kontrollü İşyeri” tanımlaması yapılacaktır. Kontrollü işyeri olarak
tanımlanan işyerleri ile ilgili olarak;
⎯ Kontrollü İşyeri” olarak tanımlanmış olan işyerlerinden e-beyanname üzerinden
muhtasar ve prim hizmet beyannamesi ile sigortalıların prime esas kazanç ve
hizmet bilgilerinin beyanına izin verilmeyecektir.
⎯ Kontrollü kodu konulan işyerleri işyerinin sahte olup olmadığının tespiti amacıyla
derhal denetime sevk edilerek incelemeye tabi tutulacaktır.
SAHTE İŞYERİ VE SAHTE SİGORTALIĞIN USUL VE ESASLARI İLE YAPTIRIMLARI:
SGK gerçek dışı hizmet bildirimlerinden kaynaklanan zararının önlenmesi, sahte hizmetlerle
yaşlılık aylığına hak kazananlardan sonradan bu hizmetleri iptal edilerek bakiye hizmet
süresiyle aylığa hak kazanamadığı anlaşılanların aylıklarının kesilerek yersiz ödenen
aylıklar nedeniyle büyük bir borç yükü altına girmelerinin engellenmesi, bu vakaların
artmaması için sahte işyeri tespitlerinin hızlandırılması ve gereksiz emek ve zaman kaybının
önüne geçilmesi amacıyla, gerek sahte sigortalı bildiriminde bulunduğu anlaşılan kişilerin
aynı fiili yeniden işlemelerinin önüne geçilmesi, gerekse sahte işyerlerinin tespit edilebilmesi
için ilgili mevzuat bölümünde belirtilen genelgeyi yayımlamıştır.
İşyerleri tescil durumları itibariyle;
⎯ Sahte (S),
⎯ Kontrollü (K),
⎯ Şüpheli (Ş)
olmak üzere üç farklı sınıfta tanımlanmıştır.
Ayrıca, aynı şekilde sigortalının hizmet döküm cetvelinde; “Sahte İşyeri”, “Kontrollü İşyeri”
ve “Şüpheli İşyeri”nden bildirilen hizmetlerin turuncu renk ve “S”, “K”, “Ş” harfleri ile
gösterilecektir.
1- Sahte, İşyerleri Hakkında Yapılacak İşlemler
SGK’nın denetim ve kontrolle görevli memurlarınca yapılan denetimler sonucunda “Sahte
İşyeri” tescili yapıldığı tespit edilen işyerleri sisteme “Sahte İşyeri” olarak,
Tanımlanmaktadır.
Sahte işyeri; tabela işyeri olarak da adlandırılan gerçekte hiçbir ticari ve mesleki faaliyeti
olmadığı ve somut bir varlığı bulunmadığı halde, işyeri dosyasından sahte sigortalılık
bildirimi yapmak amacıyla, çoğu kez gerçekte var olmayan adresler beyan edilerek (boş
arazi, boş dükkan vb.) sadece sahte sigortalı bildirmek amacıyla işyeri dosyası tescil edilen
yerlerdir.
Ayrıca sahte işyeri; yeni işyeri dosyası tescil edilmeksizin SGK’ da tescilli bulunan ve
gerçekte var olan faal veya gayri faal bir işyerini devralmak ya da bu işyeri işvereni olan
şirketin hisselerini satın almak veya gayri faal olan işyerlerinin e-bildirge şifrelerini usulsüzce
kullanmak suretiyle bu işyeri dosyaları üzerinden gerçekte hiçbir ticari ve mesleki faaliyette
bulunmadan sahte sigortalılık bildirimi yapmak amacıyla da kendini gösterebilmektedir.
Söz konusu nitelikteki işyerleri hakkında SGK’nın denetim ve kontrolle görevli memurlarınca
yapılan tespitlere istinaden düzenlenen raporlarda;
⎯ İşyerinin Kanun kapsamına alındığı tarihten itibaren bildirimi yapılan tüm sigortalıların
sahte olduğunun tespit edilmesi halinde “Sahte İşyeri/1-Kanun Kapsamına Alındığı
Tarihten İtibaren Sahte İşyeri”,
⎯ Belirli bir tarihten sonra sigortalı bildirilen kimselerin çalışmalarının gerçek ve eylemli
olmadığının, bir başka ifade ile belirli bir tarihten sonra işyerinin gerçekte var
olmadığının tespit edilmesi halinde ise “Sahte İşyeri/2-Belirli Bir Tarihten Sonra Sahte
İşyeri”,
Olarak kayıt altına alınmaktadır.
Bununla birlikte sahte işyeri incelemesi sonucunda;
Gerçek ve eylemli çalışanların da bulunduğu gerçek işyerlerinden bildirim yapılan aynı
aylarda sahte sigortalı/sigortalıların da bildirildiğinin tespit edilmesi durumunda ise işyeri
sahte olarak değerlendirilmeyerek sigortalı sahte sayılmak üzere sahte sigortalıların
hizmetleri iptal edilecektir.
1.1- Sahte İşyeri veya Sahte Sigortalılık Tespit Edilen Denetim Raporlarıyla İlgili
Yapılacak İşlemler
SGK’nın denetim ve kontrolle görevli memurlarınca yapılan tespitlerde sahte veya gerçek
işyerinden bildirimi yapılan sahte sigortalıların saptanması durumunda,
⎯ İşyerinin sahte olduğunun tespit edilmesi halinde, düzenlenecek raporun bir sureti
işyerinin Muhtasar Beyannamesinin/Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin
(MPHB) verildiği yetkili vergi dairesine gönderilecektir.
⎯ Sahte hizmet kazandırmak suretiyle sağlık hizmetleri ve diğer haklardan,
ödeneklerden yararlanılması ile gelir veya aylık bağlatılması nedenleriyle SGK’nın
yanlış işlem ve ödeme yapmasına sebebiyet veren ve bu suretle adına borç tahakkuk
ettirilen ve/veya borç tahakkuk ettirilmesine neden olan kişiler hakkında SGK zararı
da belirtilerek 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu'nun 204 üncü, 206 ncı ve 207 nci
maddeleri kapsamında Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunulacaktır.
⎯ SGK’ ya sahte işyeri ve/veya sahte sigortalı bildiriminde kastı veya kusuru bulunduğu
tespit edilen meslek mensubu hakkında Türkiye Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler
ve Yeminli Mali Müşavirler Odaları Birliği'ne bilgi verilecektir.
⎯ SGK’nın denetim ve kontrolle görevli memurlarınca yapılan tespitlerde sahte veya
gerçek işyerinden sahte sigortalılar adına yapılan bildirimlere ilişkin prim ve idari para
cezası ödenmiş olduğunun tespiti halinde, ödenen primlerin ve idari para cezalarının
6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu'nun 81 inci maddesi ve Sosyal Sigorta İşlemleri
Yönetmeliği'nin ek 7 nci maddesine istinaden irat kaydedilmesi, sahte sigortalılar
adına yapılan bildirimlerden kaynaklanan primlerin ve idari para cezalarının
ödenmemiş olması halinde ise tahsili cihetine gidilmeyecektir.
⎯ Geçici iş göremezlik ve emzirme ödenekleri ile sahte sigortalı olduğu tespit edilenlerin
kullanmış oldukları iyileştirme vasıtası, ortez ve protez giderleri tahsil edilecektir.
⎯ Genel sağlık sigortası tescillerinin yapılması/düzeltilmesi için 5510 sayılı Kanunun 4
üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında sigortalılığı olduğu
anlaşılanlarla ilgili tescillerinin yapılması/düzeltilmesi için, haksız yere bağlanan
gelir/aylıkların geri alınması için gerekli işlemler yapılacaktır.
⎯ Asgari işçilik hesaplaması yapılmış ve ilişiksizlik belgesi düzenlenmiş işyerlerinde,
ilişiksizlik belgesinin verildiği tarihten sonra o işyerinde sahte sigortalılık nedeniyle
hizmet iptali olması durumunda asgari işçilik hesabı yeniden yapılacaktır.
⎯ “Sahte işyeri” tanımlaması yapılan işyeri dosyaları üzerinden SGK’ ya verilen aylık
prim ve hizmet belgesi/muhtasar ve prim hizmet beyannamesi “I”, dört aylık sigorta
primleri bordroları ise “T” kodu girilerek, hizmetin iptal edilmesi, bu işyerlerinden
sigortalı adına hizmet bildirimi ve hizmet birleştirme işlemi yapılmayacaktır.
⎯ “Sahte işyeri” tanımlaması yapılan işyeri dosyaları üzerinden SGK’ ya verilen sigortalı
işe giriş/işten ayrılış bildirgesinin iptal edilecektir.
⎯ “Sahte İşyeri” olarak tanımlanan işyerlerinin e-Sigorta kullanıcı kodu ve şifresi sistem
tarafından otomatik olarak askıya alınacağından, “Sahte İşyeri” olarak tanımlanmış
olan işyerleri tarafından gerek e-Sigorta üzerinden gönderilen bildirimlerin
yapılmasına gerekse e-beyanname üzerinden alınan muhtasar ve prim hizmet
beyannamesi ile sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerinin beyanına
sistem tarafından izin verilmeyecektir.
⎯ Sahte tescilli işyerinin alt işvereni var ise bu alt işveren de sistem tarafından “Sahte
İşyeri” olarak tanımlanacak olup, alt işverenin, gerçek kişi olması halinde TCKN, tüzel
kişi olması halinde VKN ile tüzel kişiliği oluşturan ortakların TCKN/VKN anahtar
olarak kullanılmak suretiyle bu kişiler adına aynı veya farklı sosyal güvenlik
merkezlerinde tescil edilmiş/edilecek diğer işyerleri ile bu gerçek veya tüzel kişilerin
ortak/üst düzey yönetici olduğu/olacağı diğer işyerlerine de otomatik olarak “Şüpheli
İşyeri” tanımlaması yapılacaktır.
⎯ Sahte sigortalılar adına yasal süresi dışında yapılan bildirimlerden kaynaklanan idari
para cezaları da iptal edilecektir.
2- Kontrollü İşyeri Tanımlamaları ile Bu İşyerleri Hakkında Yapılacak
İşlemler
Sahte işyerlerinin belirgin özellikleri de dikkate alınarak tespit edilen kriterler kapsamında
SGK’ da tescilli bulunan işyerleri arasında sahte olma potansiyeli yüksek olan işyerleri
“Kontrollü İşyeri” olarak tanımlanmaktadır.
Kontrollü kodu konulan işyerleri denetime intikal ettirilecektir. SGK tarafından belirlenen
kriterlere göre sistem tarafından yapılan tespit üzerine alınan listeler vasıtasıyla “Kontrollü
İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinin işyeri yetkililerince, ilgili sosyal güvenlik merkezine
müracaat edilerek e-Sigorta kullanıcı kodu ve şifrelerinin aktif hale getirilmesinin talep
edilmesi halinde, SGK tarafından daha önce gönderilmiş ancak çeşitli nedenlerle tebliğ
edilememiş yazıların (işyeri sicil ve işkolu kodu numarasını belirten yazının, idari para cezası
yazıları, ödeme emirleri v.b.) işyeri yetkililerine elden tebliğ edilmesi ve işyerinin faaliyette
bulunduğu adresin yerleşim belgesi veya vergi dairesi yoklama tutanağı ile kanıtlanması
istenilecektir.
Bu şekilde yapılacak müracaatlar üzerine, işyerinde öncelikle fiili denetim yapılması, yapılan
denetim sonucunda işyerinin “Sahte İşyeri” olmadığının anlaşılması halinde “Kontrollü
İşyeri” tanımlaması kaldırılacaktır.
Diğer kamu idarelerinin denetim elemanlarınca kendi mevzuatları gereğince yapacakları
soruşturma, denetim ve incelemeler ya da kamu idarelerinden alınan belgelerden işyerinin
sahte olduğuna dair herhangi bir hususun bulunması halinde bu işyerlerine de kontrollü kodu
konulacaktır.
2.1- Kontrollü İşyerlerinden Verilen Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin İşleme
Alınması
“Kontrollü İşyeri” olarak tanımlanmış olan işyerlerinden e-beyanname üzerinden muhtasar
ve prim hizmet beyannamesi ile sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerinin
beyanına izin verilmeyecektir.
Buna göre, sistem tarafından sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerinin beyanına
izin verilmeyen işyerleri hakkında yapılan araştırma ve inceleme sonucunda işyerinin sahte
olmadığının tespit edilmesi halinde kontrollü işyeri tanımlaması kaldırılacaktır.
Kontrollü tanımı kaldırılan işyerleri için ilgili ünite tarafından gerekli tanımlama işlemleri
yapılacaktır. Bu durumda, kontrollü işyeri tanımlaması konulması nedeniyle verilemeyen
beyannamelerin son verilme tarihi ile bu beyannamelerden kaynaklı tahakkuk eden primlerin
son ödeme tarihi kontrollü işyeri tanımlamasının kaldırıldığına ilişkin yazının işverene tebliğ
edildiği ayı takip eden ayın 26’sı olarak sisteme girilecektir.
Bu şekilde sisteme beyannamenin son verilme tarihi ile ödemenin son tarihi tanımlanan
işyerleri için belirlenen tarihlere kadar beyannamelerin verilmesi ve primlerin ödenmesi
halinde söz konusu yükümlülüklerin yasal süresinde yerine getirilmiş olduğu kabul
edilecektir.
2.2- Kontrollü İşyeri Tanımlaması Nedeniyle Denetime Sevk Edilen İşyerleri Hakkında
Yapılacak Yerel Denetim ve Araştırma/İnceleme İşlemleri
“Kontrollü İşyerinin” bilinen adreslerinde bulunup bulunmadığının ve başka bir adreste
faaliyetine devam edip etmediğinin tespit edilmesi amacıyla bilinen adreslerinde SGK
tarafından belirlenen kriterler doğrultusunda yerel denetim ve gerektiğinde çevre araştırması
yapılır.
Yapılan araştırma ve inceleme sonucunda;
a) İşyerinin sahte olmadığına ve bildirim yapılan kişilerin fiilen çalıştığına kanaat getirilmesi
halinde;
Kontrollü tanımlamasının kaldırılmasına karar verilecektir.
⎯ Kontrollü kodunun kaldırıldığı tarihi takip eden altıncı ayın sonuna kadar bu işyerine
tekraren kontrollü işyeri tanımlaması ve otomatik şüpheli işyeri olarak tanımlaması da
yapılmayacaktır.
b) İşyerinin sahte olmadığına ancak aynı aylarda bildirimi yapılan kişilerin bir kısmının fiilen
çalışmadıklarına kanaat getirilmesi halinde;
⎯ Bildirim yapılan kişilerden bir kısmının fiilen çalışmadıklarına ilişkin oluşan kanaatin
tespit edilebilmesi ve rapora bağlanabilmesi amacıyla yapılacak incelemeler öncelikli
olarak sonuçlandırılacaktır.
⎯ Kontrollü kodunun kaldırıldığı tarihi takip eden altıncı ayın sonuna kadar bu işyerine
tekraren kontrollü işyeri tanımlaması ve otomatik şüpheli işyeri olarak tanımlaması da
yapılmayacaktır.
c) İşyerinin sahte olduğuna kanaat getirilmesi halinde;
⎯ Kontrollü tanımlamasının kaldırılmaması hususunda ara karar verilecektir.
2.3. Diğer Hususlar
“Kontrollü İşyeri” olarak sisteme tanımlanmış olan işyerlerinin e-beyanname üzerinden
muhtasar ve prim hizmet beyannamesi ile sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet
bilgilerinin beyanına izin verilmediği için, bu işyerlerinin “Sahte İşyeri” olup olmadığının
tespitine yönelik incelemelerin öncelikli olarak sonuçlandırılması ve “Sahte İşyeri” olmadığı
tespit edilenlerin “Kontrollü İşyeri” tanımlamasının kaldırılması gerekmektedir.
“Kontrollü İşyeri” tanımlaması nedeniyle denetime gönderilmiş işyerleri SGK’nın denetim ve
kontrolle görevli memurları tarafından incelenerek, “Kontrollü İşyeri” tanımlaması yapılacak
tespit sonucuna göre ya “Sahte İşyeri” olarak değiştirilecek ya da kaldırılacak olup; bu
işyerleri hakkında denetim sonucuna göre işlem yapılacaktır.
3- Şüpheli İşyeri Tanımlamaları ile Bu İşyerleri Hakkında Yapılacak
İşlemler
“Sahte İşyeri” olarak tanımlanmış olan işyerlerinin, işverenlerinin, gerçek kişi olması halinde
TCKN, tüzel kişi olması halinde VKN ile tüzel kişiliği oluşturan ortakların TCKN/VKN anahtar
olarak kullanılmak suretiyle bu kişiler adına aynı veya farklı sosyal güvenlik merkezlerinde
tescil edilmiş/edilecek diğer işyerleri ile bu gerçek veya tüzel kişilerin ortak/üst düzey yönetici
olduğu/olacağı diğer işyerleri, sistem tarafından “Şüpheli İşyeri” olarak tanımlanacaktır.
Dolayısıyla, otomatik şüpheli işyeri tanımlaması yalnızca sahte işyeri tanımlamasından
dolayı yapılacak olup; kontrollü işyeri tanımlamasından dolayı otomatik şüpheli işyeri
tanımlaması yapılmayacaktır.
Tescil giriş veya değişiklik işlemlerinin yapılmasının ardından şüpheli işyeri uyarı mesajı
verilen işyerlerinin “Sahte İşyeri” olup olmadığının tespiti için SGK’nın denetim ve kontrolle
görevli memurlarınca işyerinde fiilen denetim yapılacaktır.
Denetim sonuçlanıncaya ya da işyerlerinin “Sahte işyeri” olduğuna ilişkin tanımlama
yapılıncaya kadar “Şüpheli işyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden hizmet bildirilen
sigortalıların hizmet bildirimi ve hizmet birleştirmesi yapılmaya devam edilecektir.
“Sahte İşyeri” olarak tanımlanan işyerlerinin, işverenlerinin, gerçek kişi olması halinde
TCKN, tüzel kişi olması halinde VKN ile tüzel kişiliği oluşturan ortakların TCKN/VKN anahtar
olarak kullanılmak suretiyle bu kişiler adına aynı veya farklı sosyal güvenlik merkezlerinde,
tanımlanma tarihinden önce tescil edilmiş diğer işyerleri ile bu kişilerin ortak/üst düzey
yönetici olduğu diğer işyerleri için de sistem tarafından otomatik olarak “Şüpheli İşyeri”
tanımlaması yapılacaktır.
Şüpheli işyeri tanımlaması, yapılan denetim ve araştırma/inceleme işlemlerinin nihai
sonucuna göre tanzim edilecek rapor gereği ise “Kontrollü İşyeri” tanımlaması ya “Sahte
İşyeri” olarak değiştirilecek ya da kaldırılacaktır.
Denetim raporu ile “Şüpheli İşyeri” tanımlaması kaldırılan işyerine şüpheli tanımlamasının
kaldırıldığı tarihi takip eden;
⎯ Altıncı ayın sonuna kadar tekrar sistem tarafından şüpheli ya da manuel kontrollü
tanımlaması yapılmayacaktır.
⎯ Yedinci ayın ilk gününden itibaren bu işyerine tekrar sistem şüpheli ya da manuel
kontrollü tanımlaması yapılacaktır.
“Şüpheli İşyeri” tanımlamasının kaldırılmasına karar verilmesi halinde, işyerinin şüpheli
kodunun kaldırılabilmesi için sisteme “Sahte İşyeri” olarak tanımlanmış işyerleri için yapılan
tanımlamaların kaldırılmasının beklenilmesine gerek bulunmamaktadır.
4- Tanımlamaların Kaldırılması
4.1- Sahte İşyeri Tanımlamasının Kaldırılması
“Sahte İşyeri” tanımlaması SGK'nın denetim ve kontrolle görevli memurları tarafından
yapılan tespitler üzerine düzenlenen rapor veya mahkeme kararı gereğince yapılmakta olup,
tanımlamanın kaldırılmasına ilişkin SGK’nın denetim ve kontrolle görevli memurları
tarafından düzenlenmiş ikinci bir rapor veya bu hususta alınmış nihai yargı kararı (en son
yargılama aşamasında verilen ve yargılamayı sonlandıran karar) bulunmadığı sürece
tanımlama ünite tarafından kaldırılamayacaktır. Ancak, uyuşmazlık konusunda ihtiyati
tedbir kararı gibi kesinleşmesi aranmayan kararların verilmesi durumunda, bu kararların
gereği de yapılacaktır.
4.2- Kontrollü İşyeri Tanımlamasının Kaldırılması
“Kontrollü İşyeri” tanımlamasının kaldırılmasına ilişkin SGK’nın denetim ve kontrolle görevli
memurları tarafından düzenlenmiş rapor bulunmadığı veya ilgili servis tarafından işyerinin
“Sahte İşyeri” olmadığına ilişkin değerlendirme olmadığı sürece tanımlama
kaldırılmayacaktır. Ancak, ünitece tanımlamanın sehven yapıldığının anlaşılması
durumunda, tanımlamanın kaldırılabilmesi için ünitece tanımlamanın hatalı yapıldığını ve
kaldırılması gerektiğini belirten “Onay Yazısı” tanzim edilmesi gerekmektedir.
4.3- Şüpheli İşyeri Tanımlamasının Kaldırılması
"Şüpheli İşyeri" tanımlamasının kaldırılmasına ilişkin SGK’nın denetim ve kontrolle görevli
memurları tarafından düzenlenmiş rapor bulunması durumunda işyerinin şüpheli
tanımlaması kaldırılacaktır.
5- Sahte, Kontrollü ve Şüpheli İşyerlerinden Bildirim Yapılan Sigortalıların
Aylık Bağlama İşlemleri
“Sahte İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden sigortalı adına bildirilen hizmetlerin SGK’nın
denetim ve kontrolle görevli memurlarınca düzenlenen denetim raporlarına istinaden iptal
edilmesi ve söz konusu hizmetler için hizmet bildirimi ve hizmet birleştirmesi yapılmaması
nedenleriyle, sigortalıların gerek aylığa hak kazanma koşullarının tespitinde, gerekse
gelir/aylık bağlama işlemlerinde anılan hizmetler dikkate alınmayacaktır.
Gelir/aylık bağlama işlemleri tamamlandıktan sonra sigortalı adına bildirilen hizmetlerin
“Sahte İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden olduğuna ilişkin işyeri tescil bilgilerinde
değişiklik olması halinde de sigortalıların gerek tahsis talep/ölüm tarihlerinde gelir/aylık alma
haklarının devam edip etmediği, gerekse gelir/aylıklarında artma, azalma veya fazla ve
yersiz ödemeyi gerektiren bir durum olup olmadığının tespiti yapılarak gelir/aylıklarda gerekli
düzeltme işlemi yapılacaktır.
“Kontrollü İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden sigortalı adına bildirilen hizmetler henüz
iptal edilmemiş olmakla birlikte denetim sonuçlanıncaya kadar hizmet bildirme ve birleştirme
işlemi gerçekleştirilmeyeceğinden, aylığa hak kazanma koşullarının tespitinde ve gelir/aylık
bağlama işlemlerinde dikkate alınmayacaktır.
Ancak, sigortalıların “Kontrollü İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden sigortalı adına
bildirilen hizmetleri hariç tutulduğunda aylığa hak kazanması durumunda denetim sonuçları
beklenmeksizin, aylık bağlanacak statü belirlenerek gelir/aylık bağlama işlemleri
sonuçlandırılacak, ayrıca denetim sonucunda “Kontrollü İşyeri” tanımlamasının
kaldırılmasına karar verilmesi, dolayısıyla da söz konusu hizmetlerin geçerli sayılması
halinde bu hizmetler aylık bağlanacak statü tespitinde ve gelir/aylık bağlama ve/veya ikinci
karar işlemlerinde dikkate alınacaktır.
Öte yandan gelir/aylık bağlama işlemleri tamamlandıktan sonra sigortalı adına bildirilen
hizmetlerin “Kontrollü İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden olduğuna ilişkin işyeri tescil
bilgilerinde değişiklik olması halinde; “Kontrollü İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden
sigortalı adına bildirilen hizmetler henüz iptal edilmediğinden; söz konusu durumlarda
denetim sonuçlanmadan ikinci karar işlemi yapılmayacak ve denetim sonucunda “Kontrollü
İşyeri” tanımlamasının “Sahte İşyeri” olarak değiştirilmesi durumunda sigortalıların gerek
tahsis talep/ölüm tarihlerinde gelir/aylık alma haklarının devam edip etmediği, gerekse
gelir/aylıklarında artma, azalma veya fazla ve yersiz ödemeyi gerektiren bir durum olup
olmadığının tespiti yapılarak gelir/aylıklarda gerekli düzeltme işlemi yapılacaktır.
“Şüpheli İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden sigortalı adına bildirilen hizmetler SGK’nın
denetim ve kontrolle görevli memurlarınca düzenlenen denetim raporlarına istinaden iptal
edilmemiş olup, denetim sonuçlanıncaya ya da işyerlerinin “Sahte İşyeri” olduğuna ilişkin
tanımlama yapılıncaya kadar “Şüpheli İşyeri” tanımlaması yapılan işyerlerinden hizmet
bildirilen sigortalıların hizmet bildirimi ve hizmet birleştirme işlemi devam edecek olması
nedeniyle, sigortalıların aylığa hak kazanma koşullarının tespitinde ve gelir/aylık bağlama
işlemlerinde söz konusu hizmetler dikkate alınacak, gelir/aylık bağlama işlemleri denetim
sonuçları beklenmeksizin sonuçlandırılacaktır.
Diğer taraftan, aylığa hak kazanma koşullarının tespitinde ve gelir/aylık bağlama
işlemlerinde, şüpheli işyerlerinden bildirilen hizmetler dikkate alınacak olmakla birlikte,
şüpheli ve kontrollü işyerlerinde geçen hizmetlerle ilgili olarak denetim işlemlerinin en kısa
sürede sonuçlandırılarak ikinci karar işlemlerinin geciktirilmeksizin yapılması gerekmektedir.
Bilgilerinize sunulur.
Saygılarımızla…